PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

19 October 2009

UMNO tidur sejak 2004


Salam perubahan.

Mengapa perubahan? Kerana itu yang diharapkan oleh Presiden UMNO, Dato' Seri Najib Razak ketika perhimpunan agung UMNO 13-16 Oktober lalu. Persoalan di sini, mampukah UMNO berubah?

Saya yakin, dengan sedikit usaha dan kerajinan, UMNO boleh kembali kepada mercu kejayaan seperti yang dikecapi masa lalu. Tinggal hanya ahli-ahli dan perwakilan yang hadir ketika persidangan minggu lalu sahaja yang boleh menggerakkan seluruh akar umbi, menyahut seruan YAB Presiden UMNO untuk berubah.

Pengajaran daripada kekurangan kerusi di DUN dan Parlimen pada PRU-12, 2008 lalu harus dinilai oleh UMNO. UMNO, sejak 2004, setelah mencapai kemenangan besar terasa begitu selamat dan akhirnya tidur lena tanpa bangun berwaspada. Akibatnya, kuasa politik Melayu hampir terlepas ke tangan yang tidak sepatutnya.

UMNO telah selamat ditidurkan oleh barisan lama Tun Abdullah Ahmad Badawi sejak PRU-11, 2004 hingga PRU-12, 2008. Saat itu, UMNO terlalu yakin rakyat selesa berada bersama-sama UMNO namun hakikatnya tidak, malah lebih teruk lagi apabila permintaan demi permintaan daripada pihak lain dipenuhi tanpa banyak bicara seperti istilahnya, "pijak kepala".

Sikap yang diamalkan oleh pentadbiran Tun Abdullah hampir meranapkan negara dan menjerumuskan negara ke arah kacau bilau. Justeru itu, tonik membangunkan UMNO harus ditambah dengan sebegitu banyak supaya 'mata' UMNO tidak kuyu lagi, 'badan' UMNO tidak letih dan 'minda' UMNO sentiasa segar dengan pemikiran baharu.

Ayuhlah, sama-sama kita bangunkan UMNO daripada tidurnya yang panjang, sejak 5 tahun lalu. Jangan lupa kejutkan rakan sebelah yang tidur itu. Jika tidak 'terjaga', simbahlah dengan 'air', bukan dengan 'api'!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.