PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

14 December 2009

Salah Kamu, Salah Kamu. Salah Aku, Salah Kamu

Salam sejahtera.

1. Sejak bergabung secara tidak sah selepas PRU-12 yang lalu, perjuangan PAS semakin kabur dan tidak jelas. Di satu pihak mahukan Islam, di satu pihak lagi mahukan liberal. Ada yang benar-benar tulen dalam memperjuang ideologi parti, ada yang tamakkan undi bukan Islam.

2. Sindrom penafian juga telah bercambah di dalam PAS. Apa sahaja isu yang timbul, seboleh-bolehnya tidak mahu disebarluaskan. Jalan mudah, menafikan sahaja apa yang datang.

3. Media massa sering menjadi mangsa keadaan. Jika media melaporkan keburukan parti BN, maka bergegarlah seantero PAS bersorak kegembiraan. Malangnya apabila media melaporkan keburukan PAS, disalahkan pula media, kononnya akan menampakkan kelemahan PAS.

4. Pemimpin-pemimpin PAS perlu belajar bagaimana menghadapi media. Bukan bercakap semberono dan kemudian menafikan pula ayat yang sudah dikatakan itu. Apatah lagi jika dirakam di dalam video. Seboleh-bolehnya hendak dikatakan bahawa bukan si dia yang berkata begitu. Itulah sindrom penafian yang merebak di dalam PAS.

5. Peliknya apabila yang salah itu BN, mereka dengan tegas menyatakan memang salah itu BN. Tetapi apabila yang salah daripada PAS, BN juga yang akan menjadi mangsa. BN juga akan dipersalahkan.

6. Usah berkokok mengenai kebebasan media jika fikiran sendiri dikongkong dengan pemikiran yang jumud dan takabbur. Seolah-olah menyatakan yang dirinya sahaja yang hebat, orang lain tak hebat. Dia sahajalah yang betul-betul Islam, yang lain tidak Islam. Dia sahaja yang dapat masuk syurga, orang lain tidak.

7. Berhenti menyalahkan orang lain. Tidak salah mengakui kesalahan sendiri. Orang yang mengakui salahnya sendiri dapat belajar supaya menjadi insan yang lebih bertaqwa dan tidak mengulangi kembali kesalahannya itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.