PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

11 January 2011

Alangkah bagusnya...


Salam muhibbah.

1. Lihat seketika gambar di atas. Perhatikan kemesraan antara Datuk Misbun Sidek dan Datuk Lee Chong Wei. Jika kita kerap menonton perlawanan badminton negara, pasti tidak akan terlepas kelihatan Chong Wei akan berterima kasih kepada Misbun setelah menjuarai sesuatu kejohanan.

2. Makna tersirat yang boleh kita dapati di sini ialah, walaupun kita berbeza bangsa, agama dan budaya, tidak pernah menjadi masalah besar apabila sesuatu kejayaan dikongsi bersama. Malah kita boleh saling bermesra dan bertegur sapa dengan aman dan tenteram di Malaysia.

3. Inilah sebenarnya yang kita perlukan, iaitu setiap bangsa di Malaysia saling memahami mengapa mereka hidup di bumi bertuah ini. Setiap tanah air ada pemimpinnya, dan pemimpinnya adalah bangsa Melayu. Tidak bermakna bangsa lain menjadi 'hamba'.

4. Bangsa Melayu adalah untuk memimpin negara, disamping dibantu oleh bangsa lain kerana kita memerlukan pemimpin bangsa lain untuk mengetengahkan isu-isu yang berkaitan dengan bangsa mereka. Cukup-cukuplah dengan cubaan untuk menaikkan bangsa lain menjadi pemimpin utama negara kerana belum pasti kita akan harmoni dan aman seperti ketika ini.

5. Alangkah bagusnya jika gambar di atas adalah gambar pemimpin pembangkang dan kerajaan!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.