PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

10 April 2011

SPRM: Ada dalang menghalang siasatan rasuah?


Sejak Badan Pencegah Rasuah (BPR) dinaik taraf ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 2009, telah banyak usaha pembanterasan rasuah dilakukan. Dengan diberi kuasa yang lebih dan organisasi yang profesional, SPRM telah membantu menyelesaikan banyak kes-kes rasuah, kecil mahupun berprofil tinggi.

Malangnya akhir-akhir ini, SPRM telah dipalit dengan catatan duka kerana 'dituduh' menyebabkan kematian saksi-saksi penting. Seperti Ahmad Sarbani dan Teoh Beng Hock. Jika diperhatikan, kematian mereka ada kaitan dengan kes yang berprofil tinggi. Kematian mereka juga sehingga kini masih diragui dan masih dalam siasatan.

Di sini, bukanlah saya mahu mempersoalkan kematian mereka, tetapi apa yang boleh rakyat perhatikan, terdapat 'tangan-tangan' yang cuba menghalang SPRM melaksanakan tugas dengan berkesan. Kita sedia maklum, banyak kes yang berjaya diselesaikan oleh SPRM. Maka ini mendatangkan kegusaran dan kegelisahan kepada 'dalang-dalang' berprofil tinggi. Khuatir jika mereka tertangkap, lalu usaha mensabotaj SPRM ini dijalankan secara 'tangan belakang'.

Secara rasional dan logik akal fikiran, adakah perlu SPRM 'membunuh' saksi penting jika mereka diperlukan untuk menyelesaikan sesuatu kes? Tetapi wajarkah jika 'dalang-dalang' ini membunuh saksi-saksi ini kerana takut rahsia mereka akan terbongkar? Inilah yang sepatutnya rakyat fikir. Logikanya mudah. Mestilah orang yang bersalah akan sedaya upaya mempertahankan kesalahannya daripada terbongkar.

Janganlah kita tertipu dengan usaha-usaha pihak tertentu cuba memburuk-burukkan SPRM. Kita harus serius dan tegas dalam membanteras rasuah. Bukankah ini juga yang dicanang oleh pembangkang? Nah, sewajarnya mereka memberikan kerjasama yang erat dengan SPRM untuk mencegah rasuah daripada berleluasa. Namun, tidakkah anda terfikir mengapa pembangkang selalu menuduh SPRM yang bukan-bukan? Fikir-fikirkanlah...

2 comments:

hafiz said...

SPRM

Terus perangi rasuah

Panglima Perang Cyber said...

memerangi rasuah perjuangan kita...

syabas SPRM...

tetapi siasatan diraja perlu dibuat untuk menyiasat kes ini selepas inkues.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.