PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

There was an error in this gadget

31 December 2008

PAS oh PAS (2)

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Tak sedar-sedarkah lagi orang-orang PAS, rakan sekutu mereka, DAP secara terang-terang menolak hukum hudud, malah boleh pula pemimpin-pemimpin PAS berkata, mereka sanggup tunggu 30 tahun lagi untuk menjalankan hukum hudud. Huh, HIPOKRIT!

Nampak sangat mereka yang mempolitikkan isu hukum hudud ini. Kalau anda katakan Lim Guan Eng tu sebagai "khalifah" yang KONONnya memahami ISLAM, untuk apa secara terang-terangan dia menolak hukum hudud. Bukan saja LGE, malah Karpal Singh tu juga tak suka langsung dengan hudud. Nah, terbukti sudah hudud itu tidak lebih daripada politik PAS yang tak bijak dan tak matang langsung. (Sebenarnya saya nak kata orang yang sokong membabi-buta PAS itu tidak lebih daripada B***H saja!)

Tak nampak pun pelaksanaan hukum hudud di Kelantan walaupun sudah hampir 30 tahun memerintah. Yang PAS tau, kutip balak, sebab tebang balak boleh dapat duit dengan cepat. Huh, mereka sayangkan DUNIA!

Saya menyeru kepada ahli-ahli PAS, kalau anda sayangkan parti anda ini dan lebih-lebih lagi ISLAM, keluarlah daripada Pakatan Rakyat, dan tukarlah pemimpin yang menyokong dasar-dasar tidak Islamik Pakatan "kencing" Rakyat tu. Saya maklum ramai ahli-ahli PAS (yang bijak dan matang) ingin kembali kepada perjuangan asal tetapi tidak mampu kerana mereka tidak ada kuasa di tangan mereka.

PAS oh PAS (1)

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Nampaknya PAS sudah mula bermain fatwa rekaan mereka untuk pilihan raya kecil kali ini. Seperti biasa, setiap kali pilihan raya, akan ada fatwa ciptaan mengikut nafsu serakah mereka sendiri. Seperti yang pernah kita dengar, "Undi PAS dapat pahala" atau "Undi PAS masuk syurga"

Bolehkah kita menyokong PAS, jika PAS sendiri seolah-olah senyap dalam isu arak, babi dan maksiat di negeri-negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat? Secara tidak langsung jika kita menyokong PAS, bermakna kita akan menyokong arak, babi dan maksiat. Tidak sedarkah anda?

Adakah berdosa mengundi parti BN yang telah banyak menyediakan bantuan seperti sekolah, jalan raya, hospital, masjid sedangkan undi PAS yang tak bawak apa-apa pun dapat pahala?

Anda marahkan BN kerana mengamalkan rasuah, politik kotor, maksiat dan macam-macam lagi, tetapi PAS sendiri yang KONONnya memperjuangkan Islam, sama sekali tidak berkelakukan seperti seorang Muslim yang sejati. Mencipta fatwa mengikut nafsu tanpa memikirkan kesan dan akibat.

Mengambil kata-kata calon BN Kuala Terengganu, Dato' Wan Ahmad Farid, apa pula fatwa kepada orang-orang PAS yang menyokong calon DAP ataupun PKR di seluruh negara? (Ini sepatutnya Nik Aziz wajib jawab). Bukan apa, takutlah pula terpesong akidah mereka ataupun tak dapat pahala sebab tak undi PAS.

Bolehlah kita simpulkan di sini, undi PAS = DAP = PKR = arak = babi = maksiat. Jadi nasihat saya kepada pengundi K.Terengganu, kalau anda memilih juga PAS, bererti anda tidaklah bijak orangnya, malah saya rasa anda bukan seorang yang berfikir panjang.

29 December 2008

Salam Maal Hijrah 1430H

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.



Terima kasih kerana sudi menjenguk blog ini yang tak seberapa. Matlamat kewujudan blog ini adalah untuk menyedarkan umat Melayu Islam yang semakin leka dengan permainan politik sehingga hampir memusnahkan jati diri sebagai sebuah bangsa yang unggul suatu ketika dahulu.

Sempena dengan kehadiran tahun baru Hijrah ini, saya menyeru kepada mereka yang sayangkan agama, bangsa dan tanah air supaya sama-sama kita berjuang mempertahankan bumi tercinta ini. Lupakan sengketa yang lama, demi perjuangan. Sesungguhnya datuk nenek kita telah berusaha untuk memerdekakan negara ini, kini tiba pula giliran kita untuk memastikan kemerdekaan ini terus kekal di tangan bangsa kita, bukan di tangan bangsa lain.

Allah SWT telah mengurniakan rantau ini kepada bangsa kita untuk menjaganya, janganlah pula kita melepaskan tanggungjawab yang amat berat ini kepada bangsa lain. Inilah masanya, saatnya, detiknya, waktunya dan segala-galanya. Tolak mereka yang cuba memecah-belahkan bangsa MELAYU ini.

"Takkan Melayu Hilang Di Dunia!"

27 December 2008

BERITA: Kemangkatan Tuanku Jaafar

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Assalamualaikum.

BERITA SEDIH. Mantan Yang Di-Pertuan Agong X, Tuanku Ja'afar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman (1922-2008) telah kembali ke Rahmatullah jam 11.45 pagi, 27 Disember 2008 (29 Zulhijjah 1429) akibat serangan strok. Baginda juga adalah Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan yang ke-10 telah mangkat pada usia 86 tahun. Sebagai rakyat Malaysia, marilah kita sama-sama menyedekahkan Al-Fatihah kepada al-marhum baginda.

Sedikit info ringkas mengenai baginda:

1. Diputerakan di Klang, Selangor (1922)
2. Sekolah Melayu Seri Menanti (1928-1933)
3. Kolej Melayu Kuala Kangsar (1934-1939)
4. Raffles College, Singapura (1940)
5. Menggantikan kekanda baginda, Tuanku Munawir sebagai YDP Besar N.Sembilan (1967)
6. Dilantik YDPA ke-X (1994-1999)

11 December 2008

Kesamarataan? Nah, perjuangkan lah!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Salam muhibbah.

Mana pejuang-pejuang kesamarataan yang selalu menggembar-gemburkan mengenai hak sama rata antara kaum? MANA? Yang selalu kita dengar, pejuang-pejuang ini hidup sebagai pencacai dalam PAKATAN "kencing" RAKYAT. Bising, konon Malaysia hanya didominasi oleh Melayu.

Nah, apabila YB Mukhriz Mahathir membangkitkan soal sekolah satu sistem, bukan nya hendak menyokong, malah membantah pula cadangan murni itu. Lebih-lebih lagi, ada pula Melayu dalam PAKATAN kencing itu membantah cadangan "KESAMARATAAN" ini. PERSETAN! Itu semua BANGSAT! Persatuan Cina bising. Lebih-lebih lagi pemimpin parti chauvinis, parti DAP, MCA, Gerakan. Katanya nanti akan terjejas bangsa Cina. Hei, bangsat-bangsat! Kalau kita hendak pertahankan hak Melayu dikatakan RACISM. Sekarang siapa yang lebih racism, ha bangsat?

Sekolah Wawasan adalah contoh terbaik, sebagai peringkat awal sebelum sekolah satu sistem boleh dilaksanakan. Kenapa bangkang? Sekurang-kurangnya kita tak perlu susah hati hendak hantar anak-anak ke mana-mana sekolah. Laksanakan sahaja sistem-sistem di 3 jenis sekolah berasingan tadi di satu sekolah. Susah kah? Sebenarnya tak susah pun, kecuali ada bangsat-bangsat yang bising sebab terjejasnya hak bangsa lain yang memang bangsat sebangsat-bangsatnya.

07 December 2008

Salam AidilAdha...


Assalamualaikum.

Di mulakan dengan Bismillahirrahmanirahim, saya ingin mengucapkan Salam Aidil Adha kepada seluruh umat Islam seluruh dunia. Semoga kedatangannya kali ini di ingati dengan kemuliaan yang Allah SWT telah berikan kepada semua umat Islam.

Tidak lupa juga saya mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa tanah runtuh di Bukit Antarabangsa tempoh hari. Saya belum berkesempatan untuk mengulas isu-isu semasa, barangkali dua tiga hari selepas Aidil Adha baru ada ruang, insya-Allah.

02 December 2008

Keluarkan sahaja PPP!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Amboi.. amboi.. amboi.. ugut nampak?

Parti kecil PPP ni dah mula nak jadi hero? Sedar diri tu sikit. Awak tu nak jadi hero I.S.A? Agak nya kenapa orang-orang macam ini tak faham mengenai I.S.A. "Kita bukan nak mansuhkan I.S.A. tapi mahu kerajaan pinda I.S.A. Jika tidak, kami keluar dari BN" Kenyataan ringkas berbaur ugutan.

Inilah nada kecewa apabila parti kalah pada PRU-12 yang lalu. Parti yang kurang sokongan ini cuba nak meraih populariti di kalangan anti I.S.A. supaya disanjung sebagai hero. Sudahlah, patutnya PPP ini dibubarkan sahaja atau ahli-ahli nya masuk parti siasah yang besar.

I.S.A. tak perlu lagi dipinda. Ia sudah cukup jelas dan terang menyatakan "sesiapa yang memberi ancaman kepada keselamatan negara dan rakyat, dia harus di tahan." Jadi kalau anda tidak melakukan apa-apa kesalahan yang berkaitan keselamatan negara, untuk apa anda risau? Pokoknya mudah, jangan cuba menggugat ketenteraman bangsa, agama dan negara. Kalau itu difahami, nescaya tidak ada orang mempertikai I.S.A. ini.

Bayangkan negara kita seperti di Thailand, atau krisis terbaru di Mumbai, India. Negara-negara ini tidak ada akta sebegini. Kalau tidak sudah lama kepala-kepala perancang ini disumbat ke pusat tahanan. Barulah aman dan sejahtera negara.

Tak payah tunggu lama-lama, tendang sahaja parti ini keluar dari BN. Bukan ada jasa pun, lagipun mereka ini tidak ikhlas memperjuang dasar-dasar BN. Kalau mereka betul-betul ikhlas, pasti kawasan majoriti India dan Cina di seluruh pelusuk negara menjadi milik BN.

30 November 2008

Hormat boleh, percaya jangan!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Akhir-akhir ini nampaknya golongan Cina sudah mula melaungkan suara mereka mengenai Ketuanan Melayu. Tak kira parti DAP, Gerakan atau MCA. Nada mereka hampir serupa. Inilah akibat kelemahan kuasa politik orang Melayu sejak berlalunya PRU-12 Mac lalu. Inilah akibat jika orang-orang Melayu PKR dan PAS berbangga dengan merosotnya pengaruh UMNO, lalu mereka seperti tidak endah sahaja apabila kaum imigran mula mempersoal sejarah rantau ini.

Situasi ini mengakibatkan saya membuat satu kesimpulan. Kaum imigran ini boleh kita HORMAT, tetapi PERCAYA, jangan sekali-kali. Kerana apabila kita sudah mula meletakkan kepercayaan terhadap mereka, bukan setakat tidak mahu bersyukur, malah jauh sekali untuk mengakui bahawa orang Melayu sememangnya TUAN bagi tanah ini sejak berkurun-kurun nan lalu.

Di sini saya ingin menyeru kepada seluruh Muslimin dan Muslimat terutama orang Melayu, jangan lagi PERCAYA kepada kaum imigran, hanya perlu HORMAT sahaja. Kalau anda berurusan di mana-mana premis imigran ini, hentikanlah. Sokonglah bangsa dan agama sendiri, walaupun anda bersengketa dengan saudara sendiri. Satu ringgit yang anda sumbangkan di premis bangsa sendiri akan mengukuhkan lagi ekonomi orang Islam dan seterusnya membantu umat Islam berjaya di masa hadapan. Sampaikanlah seruan saya kepada semua umat Islam terutama MELAYU.

Jangan Mudah Lupa!

24 November 2008

Solat atau Yoga?

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Bersolat ganti beryoga untuk jaga kesihatan

Dipetik daripada Utusan Malaysia Online

SAMA ada halal atau haram senaman yoga, umat Islam tidak perlu kecoh- kecoh atas kesedaran bahawa mereka mampu memelihara kesihatan tanpa senaman berkenaan.

Kalau masih ada pihak yang mempertikaikan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa amalan senaman berkenaan haram, maka sudah terang lagi bersuluh bahawa yang mempertikainya sedang terlena dalam kejahilan yang teramat sangat.

Cuba perhatikan kenapa alim ulama kebanyakannya lebih lanjut usianya. Jarang benar guru-guru sekolah pondok umpamanya mati pada usia masih muda gara-gara diserang sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan penyakit-penyakit kronik yang lain. Kebanyakan mereka mati kerana sakit tua.

Antara rahsianya adalah kerana mereka banyak sembahyang sunat selain daripada sembahyang wajib lima waktu sehari semalam. Alim ulama akan tidur selepas Isyak dan akan bangun selepas pukul 12.00 tengah malam melakukan sembahyang malam.

Mereka akan tidur sekejap sebelum masuk waktu Subuh. Sebaik-baik sahaja bangun dari tidur, mereka akan sembahyang sunat Fajar, sunat Subuh dan tidur sekejap untuk kemudiannya akan bangun dan menunaikan sembahyang sunat Dhuha.

Rukun sembahyang yang rata-rata melibatkan kegunaan anggota badan itu sendiri lebih bersifat kepada gerakan senaman sama ada rukuk, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, bersimpuh ketika membaca tahyat, malah ketika berpaling kanan kiri ketika memberi salam.

Semalas-malas umat Islam menunaikan sembahyang yakni dengan hanya menunaikan sembahyang fardu sahaja pun, mereka akan melakukan 17 rukuk, 17 iktidal, 68 kali sujud, 32 bersimpuh dan 10 paling muka ke kanan dan 10 paling muka ke kiri.

Kebanyakan alim ulama akan memastikan jumlah sembahyang yang dilakukan adalah 50 rakaat sehari semalam bila dicampur jumlah sembahyang sunat dan fardu. Lazimnya sembahyang sunat dilakukan sebanyak dua rakaat.

Maknanya setiap hari mereka melakukan 50 rukuk, 50 iktidal, 318 sujud 164 kali bersimpuh, 76 memalingkan muka ke kanan dan 76 lagi memalingkan muka ke kiri.

Dengan sebanyak itu pergerakan anggota badan dilakukan, maka ia sudah lebih daripada cukup bagi tujuan senaman untuk kesihatan badan.

Lagi pun dengan memperbanyakan sembahyang, bukan sahaja badan akan sihat tetapi akan mendapat pahala berganda di samping otak dan dada akan menjadi lapang.

Antara tujuan direnggangkan waktu-waktu sembahyang juga adalah untuk mengingatkan kita bahawa pemikiran dan badan perlukan rehat.

Kebanyakan alim ulama juga suka berkebun, memancing dan pelbagai aktiviti berbentuk riadah, seperti menunggang kuda, menembak dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti sedemikian juga ada kaitan dengan penjagaan kesihatan, kerehatan mental dan fizikal serta kawalan perbelanjaan harian.

Kenapa kita mesti ikut tatacara untuk kesihatan badan yang bertentangan dengan Islam? Kenapa kita tidak 'fotostat' kehidupan alim ulama ke dalam kehidupan kita. Bukankah alim ulama juga mencontohi kehidupan Rasulullah SAW ke dalam kehidupan mereka. Memilih kehidupan yang bercanggah dengan sunnah bermakna kita memilih kecelakaan.

RAMLI ABDUL HALIM

Kota Bharu, Kelantan

p/s: Ada umat Islam yang ingin membantah fakta ini?


22 November 2008

Satukan sahaja PKR dan DAP

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Salam muhibbah.

Kita lihat sejak akhir-akhir ini, kerap kita mendengar isu-isu yang sedikit sebanyak 'menggegar' arena politik tanah air. Suhu panas politik tidak pula menunjukkan tanda-tanda menurun, malah semakin dipetik suis nya untuk menghangatkannya kembali.

Tidakkah anda hairan dengan sikap Pakatan Rakyat yang berjaya menguasai beberapa negeri, tetapi berlagak seperti pembangkang lagi? Kuasa sudah berada di tangan, gunakanlah sebaik mungkin, bukan dengan menyalahkan kerajaan terdahulu. Jika dulu tak boleh, bolehkan sekarang.

Jika kita amati dengan teliti, setiap isu yang dibangkitkan, tidak kira PKR atau DAP, adalah hampir menyerupai antara satu sama lain. Yang pasti, pokoknya adalah "Tiada Ketuanan Melayu" atau formula mudah:

(PKR+DAP)=PAP Singapura=Malaysian Malaysia=Malayan Union=[TIADA]Ketuanan Melayu

Justeru itu, adalah lebih baik kedua parti ini bergabung untuk sama-sama menyuarakan pendapat yang sama. Sama-samalah menuju "kesamarataan" yang kabur tanggapannya oleh mereka. Lebih-lebih lagi apabila bersuara di Parlimen, kelihatan sama sahaja keduanya. Hendak membezakannya pun membuat fikiran saya pening.

Ini yang perlu kita khuatirkan sekarang. Lebih-lebih lagi puak-puak PAS yang menyokong kedua parti ini. Tinggalkan sahaja Pakatan Temberang itu. Sudah terang, jelas lagi nyata, jika mereka menentang Ketuanan Melayu ini bermakna mereka menentang Ketuanan Islam. Sanggupkah kamu (PAS), melihat Islam dihina dan diperlekehkan?

Usah tertipu dan terpesona dengan segelintir pemimpin Cina yang melaungkan beberapa potong ayat Al-Quran atau menyebut "Amar Ma'aruf, Nahi Mungkar". Adakah mereka ikhlas mengeluarkan kenyataan itu atau sekadar ayat mengambil hati orang PAS? Adakah apabila mereka bersuara sebegitu, mereka lebih baik daripada orang Islam UMNO sendiri? Adakah mereka itu akan terbuka pintu hati untuk memeluk agama Islam?

Inilah realiti permainan orang bukan Islam untuk menjatuh dan memecah belah umat Islam sendiri. Jika kita lihat, banyak kajian yang dilakukan oleh sarjana Barat, mencari fakta, mencari tanda untuk membuatkan umat Islam semakin ragu dengan ajaran Islam hari demi hari. Hakikatnya yang bukan Islam seperti yang saya sebutkan tadi, wajiblah kita mengelaknya daripada berkawan dengan mereka. Kelak nanti memakan diri.

20 November 2008

Jangan Jadi Bangsa Bertolak Ansur

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Lihat sahaja keadaan masa kini, orang Melayu sudah mula diperlekeh, di hina, dipermainkan. Apa sahaja yang berkaitan dengan bumiputera, akan disentuh sedalam-dalamnya. Di mana silapnya? Pemimpin-pemimpin Melayu bukan sahaja mendiamkan diri, malah mengiyakan sahaja perilaku bangsa-bangsa pendatang ini.

Semakin hari kita semakin layu, ditundukkan oleh pemimpin Melayu kita sendiri. Kita mengimpikan sebuah KESATUAN umat seperti yang berjaya digerakkan oleh Almarhum Dato’ Onn Jaafar ketika menentang penubuhan Malayan Union, 1946. Di waktu itu, kita bertegas untuk menyelamatkan maruah bangsa kita. Ke mana hilangnya KETEGASAN itu?

Bangsa-bangsa pendatang ini perlu diberi pengetahuan mendalam mengenai hal keistimewaan peribumi Nusantara ini, bukannya nilai kesamarataan yang dilaung-laung oleh mereka. Tiada kesamarataan di negara ini. Orang Melayu tetap penghuni asal rantau ini dan bangsa yang bukan dalam rumpun Melayu tidak berhak mempersoal mengapa rumpun Melayu perlu mendapat keistimewaan.

Kita perlu TEGAS dalam hal ini, jangan jadi bangsa yang terlalu bertolak ansur seperti mana pemimpin terdahulu yang ‘terpaksa’ bersetuju denga syarat pra-kemerdekaan yang dikenakan oleh penjajah. Ketika itu kita terpaksa bertolak-ansur demi mendapat kemerdekaan. Sekarang apabila sudah merdeka melewati setengah abad, adakah kita perlukan sifat tolak ansur ini lagi? Sudah tentu tidak. Bangsa lain sudah mula ‘pijak kepala’ orang Melayu.

Di mana pahlawan-pahlawan Melayu sejati? Muncullah kamu, selamatkan maruah bangsa Melayu! Persetankan kritikan-kritikan yang melemahkan perjuangan kamu! Ini negara Melayu, wajib kita mempertahankannya daripada dikuasai orang lain. INGAT, terlepasnya kuasa politik kita di sini bermakna agama Islam terancam.

Mahukah kamu melihat agama suci kita ini musnah di bumi ini? Ini seruan JIHAD, bukan untuk berperang untuk berbunuh-bunuhan, bersengketa, bercakaran, tetapi JIHAD untuk menyedarkan orang Melayu supaya bersatu mempertahankan agama, bangsa dan tanah air.

13 November 2008

Bersediakah wahai bangsa Melayu?

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.



Kemenangan Barack Obama pada pilihan raya Presiden A.S. memberi impak besar khususnya negara yang berbilang kaum kerana mereka menganggap dalam demokrasi, sesiapa sahaja boleh menjadi pemimpin tertinggi (Perdana Menteri, Presiden). Begitu juga di Malaysia dan Singapura, seolah-olah membangkitkan semangat di kalangan kaum minoriti.

Di Singapura, PM Lee menegaskan negara itu belum bersedia untuk berPMkan kaum minoriti. Itu pun bergantung kepada populariti dan kelayakan calon itu di kemudian hari. Tidak mustahil Singapura akan ada PM Melayu atau India, tetapi itu hanya khayalan indah di siang hari. Hakikatnya situasi politik di negara itu, ditambah dengan komposisi kaum majoriti yang semakin bertambah akan menyukarkan kaum minoriti menjadi PM. (Singapura giat menambah kaum majoriti yang dibawa khas daripada Hong Kong, China dan Taiwan, supaya jawatan PM kekal kepada bangsa itu)

Di Malaysia pula, kedengaran suara-suara ahli Parlimen berkulit putih melaung-laungkan supaya Malaysia mengikut contoh ‘demokrasi’ A.S. yang membolehkan kaum minoriti menjadi Presiden. Amerika dengan Malaysia itu samakah?

Amerika merdeka daripada British sejak 200 tahun lebih, Malaysia pula baru sahaja 51 tahun merdeka daripada penjajah sama. Amerika sudah menerima kemasukan pendatang (kulit hitam, Latin, dll) sejak ia merdeka dan kebanyakan mereka sudah berasimilasi dengan budaya tempatan. Malaysia pula walaupun sudah didatangi kaum lain sejak tahun-tahun 1800, mereka tidak pernah berasimilasi dengan budaya Melayu. Masing-masing kekal dengan elemen ke’bangsa’an. Sedang Amerika pun menghadapi masalah pertelagahan kaum (mereka bijak menyembunyikannya), inikan pula Malaysia yang masih longgar perpaduan antara kaum. Dapatkah orang Melayu menerima orang Cina menjadi PM sebagaimana khuatirnya orang Cina Singapura terhadap orang Melayu Singapura untuk menjadi PM di sana?

Kaum minoriti harus menerima hakikat bahawa mereka sememangnya berpeluang menjadi PM tetapi itu pun jika perpaduan antara kaum terlalu erat, orang Melayu sudi berPMkan bukan Melayu dan bukan Melayu pula telah berasimilasi ke dalam kelompok Nusantara (sama dengan orang Melayu sehingga tidak nampak nilai bangsa asalnya).

Bersediakah wahai bangsa Melayu?

11 November 2008

Pelan peralihan perlu dikaji semula

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Pelan peralihan kuasa Wanita UMNO masih tetap dalam perancangan asal iaitu pada Jun 2009, seperti yang dimaklumkan oleh Ketuanya, Tan Sri Rafidah Aziz. Sementara itu Naibnya, Datuk Seri Shahrizat Jalil masih mengharap pelan dapat diselaraskan dengan sayap induk UMNO yang lain. Pada pandangan peribadi saya, saya bersetuju dengan Shahrizat kerana agak kurang relevan untuk seorang Ketua memegang jawatan selama tiga bulan dan memangku untuk tiga tahun.

“Masih ada perjuangan belum selesai,” Kalau itu dijadikan alasan, Pak Lah atau Mahathir juga ada perjuangan yang belum selesai, tetapi apabila usia telah menjangkau ke peringkat ‘emas’, tidakkah ia lebih baik diwariskan kepada golongan muda. Tetapkanlah dan terangkanlah perjuangan yang belum selesai itu kepada pewaris dan sama-samalah bersetuju untuk meneruskan agenda itu. Bukan dengan alasan seperti itu yang menyebabkan kita ‘perlu’ atau ‘wajib’ memegang jawatan. Kasar bicara, “Peganglah kuasa sampai mati” tetapi itu bukanlah amalan masyarakat Melayu. Betulkan jika saya salah.

Justeru itu, Rafidah perlu melepaskan jawatan Ketua yang telah disandang sejak sekian lama, kerana saya pasti ada perjuangan yang telah berjaya dan masih banyak lagi yang belum mencapai kejayaannya. Shahrizat boleh dan mampu menyambung perjuangan itu. Tidak ada cacat celanya jika Rafidah lepaskan kuasa lebih awal secara terhormat ketika saat dikenang dengan jasa, daripada dijatuhkan dengan hina atau mungkin lebih teruk daripada itu.

28 October 2008

Sudah sudahlah Rafidah!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Kini hanya tinggal beberapa bahagian sahaja yang belum bersidang. Sehingga hari ini, kita dapat lihat calon mana yang mendapat pencalonan yang tinggi. Datuk Seri Najib, nampaknya akan berjaya memenangi jawatan Presiden UMNO Mac depan, jika tiada lagi calon yang ingin menentangnya, ataupun calon yang tidak dapat melepasi kuota.

Teka-teki mengenai jawatan Ketua Wanita UMNO masih lagi menjadi tanda tanya, antara Rafidah Aziz dengan Shahrizat Jalil. Dua watak utama pendukung sayap kanan UMNO ini masih belum memberi reaksi mengenai pencalonan yang diterima mereka. Kedua-dua mereka semakin mendapat pencalonan daripada bahagian-bahagian yang bersidang.

Perihal peralihan kuasa Ketua Wanita telah dipersetujui pada waktu pertengahan tahun 2008 yang lalu. Malangnya pelan itu nampaknya ‘mungkin’ terpaksa dikaji semula apabila Presiden UMNO telah menunda pemilihan UMNO daripada Disember kepada Mac 2009. Ini menjadikan pelan asal peralihan pada Jun 2009 menjadi semakin tidak relevan. Apa relevannya seorang Ketua Wanita memegang jawatan selama 3 bulan dan penggantinya memangku jawatan selama 3 tahun? Kuasa seorang pemangku tidak sekuat kuasa Ketua yang dipilih secara sah. Ini akan menyukarkan pemangku untuk menjalankan kuasa-kuasa yang ada pada seorang Ketua.

Seharusnya Rafidah Aziz memberi laluan kepada Shahrizat Jalil untuk menyambung legasi Wanita kerana sudah terbukti banyak bahagian yang tidak mahu akur kepada pelan peralihan yang dipersetujui. Kita tidak lupakan jasa Rafidah tetapi zaman sudah berubah dan kita perlukan seorang ketua yang dapat memberi nafas baru kepada pergerakan itu. Sejak mengambil alih jawatan Ketua Wanita daripada Tan Sri Aishah Ghani pada tahun 80-an, tidak dinafikan tahap kecemerlangan dan prestasi membanggakan dijelmakan oleh Rafidah Aziz walaupun pernah tewas sekali kepada Siti Zaharah Sulaiman.

Ini masa yang sesuai untuk Rafidah Aziz melepaskan kekuasaan beliau di dalam Wanita, sebelum akar umbi ‘melepaskannya’. Jika Rafidah masih lagi ingin memegang jawatan, besar kemungkinan beliau akan dicop ‘gila kuasa’.

Sudah-sudahlah ya, Dato’!



09 October 2008

Harapan Malaysia kini beralih kepada Najib Razak!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Salam pertemuan.

Sebelum itu kita wajib berterima kasih kepada sesiapa yang telah memberikan sesuatu yang berharga kepada kita. Oleh itu ucapkanlah kepada Dato' Seri (Tun) Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri kita kerana berani dan jujur untuk tidak lagi memegang jawatan itu selepas Mac 2009 nanti. Walaupun tempohnya singkat, tetapi ia tetap akan dicatat dalam sejarah Malaysia. Tak perlu risau.

Kita bukan anti Pak Lah tetapi kita mahukan sebuah pemerintahan yang tegas dan memastikan perlembagaan negara dijunjung setiap masa. Ini telah pun ditunjukkan oleh Yang Maha Esa pada PRU-12 lalu. Ia bagaikan satu 'signal' kepada kepimpinan sedia ada untuk berani berubah dan kembali kepada landasan perjuangan asal, memastikan hak bumiputera terpelihara dan juga kuasa politik tetap berada di tangan bumiputera.

Kita harus akur dengan takdir yang telah dikurniakan oleh Maha Esa. Jika tuhan masih mahu mengekalkan pemimpin tersebut, maka pemimpin tersebut akan tetap berada diposisinya sehingga sampai waktunya. Begitu juga dengan apa yang berlaku kini. Terimalah hakikatnya, bahawa Pak Lah telah diberi 'alamat' oleh Allah untuk segera berundur daripada posisinya. Jika Pak Lah rasakan beliau masih boleh terus memimpin, tak perlulah beliau membuat pengumuman kelmarin. Tak perlu salahkan mereka yang mendesak atau yang berusaha untuk menjatuhkan beliau.

Kini harapan kita kepada Dato' Najib Razak. Kita doakan supaya beliau dapat memacu negara ini untuk lebih mara ke hadapan di samping tidak meninggalkan nilai-nilai tradisi ketimuran. Marikah kita bersatu untuk memastikan Dato' Najib dapat memimpin negara ini dengan aman dan tenang seperti apa yang berlaku ketika pemerintahan Tun Razak (1970-1976).

Harapan KAMI supaya Dato' Najib dapat menjadi seorang pemimpin yang lembut budi bicara tetapi tegas dalam tindakannya supaya keselamatan negara tidak tergugat oleh pihak-pihak yang cemburu dengan keamanan negara ini.

KAMI SOKONG DATO' SERI MOHD. NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK HUSSIEN!



p/s: Jangan lupa nyanyikan lagu Sudirman - Warisan

08 October 2008

AAB tidak pertahan jawatan Presiden!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


KUALA LUMPUR 8 Okt. – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatan Presiden UMNO pada pemilihan parti itu Mac tahun depan.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat khas Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini. – Utusan Malaysia Online

--------

Kami: Akhirnya ikatan yang membelenggu terlerai jua. Terima Kasih Pak Lah, walaupun ketika ini tidak dikenang, "jasa"mu akan terus dicatat dalam sejarah!

Akta Keselamatan Dalam Negeri mesti dikekalkan

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Oleh: Dr. Ahmad Zaki Ismail, Rawang, Selangor (Utusan Malaysia Online)

DALAM kupasan media dan komentar umum mutakhir ini banyak kecenderungan untuk meminta pihak berkuasa memansuhkan penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas alasan sama ada telah usang, ketinggalan zaman, tidak berperi kemanusiaan, melanggar hak asasi, bercorak kuku besi dan pelbagai label yang menggambarkan rasa kurang senang mengenai akta tersebut.

Apakah semua yang diperkatakan itu benar, difahami atau disedari oleh pihak terlibat ataupun ia hanya semata-mata menjadi umpan peribadi atas kepentingan politik dan keterlibatan pihak berkaitan dalam elemen-elemen yang membolehkan mereka itu dikenakan tindakan melalui ISA.

Inilah yang sebenarnya yang perlu kita perhalusi supaya sebagai rakyat Malaysia yang sudah pun mengalami saat aman dan makmur selama lebih lima dekad tidak terperangkap dengan tuntutan demokrasi tanpa sempadan yang sedang mengugat negara maju seperti Amerika Syarikat (AS) sekarang.

Oleh itu, untuk memberikan justifikasi akta berkenaan, kita perlu melihat ISA ini secara yang jujur, ikhlas dan dengan fikiran terbuka.

Berita selanjutnya >>>


03 October 2008

Kebodohan PARIA yang memang bodoh!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Sebelum itu saya nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI buat muslimin dan muslimat seluruh Malaysia. Belum terlambat lagi bukan? Masalah internet yang berlaku menjelang raya telah menyebabkan saya tidak dapat menulis entri baharu. (Macam iklan Petronas pulak!) Sepatutnya hari raya yang mulia ini kita sambut dengan rasa gembira, riang, dan muhibbah. Kecewa sungguh saya apabila mengetahui kekecohan yang berlaku di PWTC pada 1 Swayal.

Apa sudah hilangkah rasa hormat bangsa pariah ini terhadap bangsa lain? Nampaknya semakin lama, semakin kurang ajar pariah-pariah ini menganggu ketenteraman awam. Layak sungguh bangsa ini dipanggil pariah kerana sifat kurang ajarnya mereka. Pernahkah kita lihat orang Melayu membuat kecoh ketika Deepavali atau Thaipusam? Tahun Baru Cina atau Wesak? Apa kejadahnya mereka ini? Sepatutnya bukan ISA lagi mereka ini, halau sahaja pariah ini dari bumi Malaysia.

Kalau kamu semua, pariah-pariah sekalian rasa susah hidup di Malaysia, BALIKLAH KE INDIA sana! Duduk dengan bangsa-bangsa PARIAH yang sama dengan kamu. Kalau kamu sayang untuk duduk di Malaysia, TOLONG HORMAT perayaan agama lain yang tidak seagama dengan kamu! Kamu hendak lihat orang Melayu kecoh pada perayaan Deepavali? Kalau hendak kami boleh tunjukkan! INGAT wahai PARIAH semua! Jaga-jaga dengan tingkah laku kamu! Kita ada undang-undang dan jangan buat bumi Malaysia ini macam bumi nenek moyang pendatang kamu itu!

26 September 2008

Autokrasi atau Demokrasi?

Dalam suasana politik semasa yang tidak menentu ini, pada satu masa saya terfikir, apakah salah dan silap dalam mentadbir urus negara ini. Ini hanya buah fikiran saya mengenai pentadbiran negara. Mungkin boleh digunakan dan mungkin juga tidak. Kali ini saya ingin mengupas perihal autokrasi dan demokrasi iaitu salah satu bentuk pemerintahan di dunia.

Autokrasi mengikut tafsiran di Wikipedia,

"An autocracy is a form of government in which the political power is held by a single self-appointed ruler"

Manakala demokrasi pula,

"Democracy is a form of government in which the supreme power is held completely by the people under a free electoral system"

Maksud mudah di sini adalah AUTOKRASI adalah satu bentuk pemerintahan secara 'kuku besi' iaitu segala keputusan adalah hak mutlak seseorang kepala negara dan DEMOKRASI pula adalah sistem pemerintahan yang memerlukan sokongan suara majoriti untuk memilih seorang ketua sebagai pemimpin sesebuah masyarakat. Mungkin ramai yang akan berkata, demokrasi adalah sistem yang paling sesuai diamalkan zaman ini.

Pada pandangan saya, di Malaysia ini kita perlukan lebih satu daripada sistem pemerintahan iaitu "Democracy Authoritarian" yang saya definisikan bahawa seseorang perlu dipilih untuk menjadi wakil mereka dan dilantik sebagai ketua untuk memimpin dan apa sahaja keputusan yang melibatkan hak penduduk majoriti atau peribumi tidak boleh dipersoalkan atau diganggu gugat oleh sesiapa yang berkepentingan. Mereka yang mempersoalkan hak peribumi perlu terus dihukum tanpa memerlukan prosiding yang panjang (contoh: ISA).

Kita boleh lihat sejak berakhir PRU-12, tiba-tiba sahaja muncul jaguh dari kaum masing-masing untuk menuntut 'hak' mereka di bumi bertuah ini. Jika sejarah (yang betul bukan sejarah yang direka-reka) dikaji secara mendalam, nescaya pihak ini tidak akan mengungkitnya. Yang menjadi masalah adalah mereka menolak bulat-bulat fakta sejarah dan mereka merasakan apa yang berlaku selepas merdeka itu lebih penting daripada apa yang berlaku sebelum merdeka.

Walaupun tiada istilah khusus untuk menggambarkan situasi "Democracy Authoritarian", kita boleh mengambil contoh ketika pemerintahan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai PM ke-4. Tun telah mengambil langkah drastik untuk menyelamatkan keadaan daripada menjadi lebih buruk walaupun keputusan yang dilakukannya mendapat tentangan daripada rakyat yang tidak mengerti hal sebenarnya.

Contoh peristiwa yang kita boleh lihat:

  1. Pengharaman UMNO Februari 1988. Tun menasihati Agong supaya memecat Ketua Hakim Negara ketika itu dan segala bentuk undang-undang dikawal supaya keadaan menjadi tenteram dan perbalahan tidak berpanjangan.
  2. Penggunaan ISA kepada individu yang mempunyai potensi mencetuskan huru-hara di dalam negara walaupun kata sesetengah pihak yang mereka ini tidak pernah ingin mengucar-kacirkan negara. (Operasi Lalang 1987 dan peristiwa pemecatan Anwar Ibrahim 1998)
  3. Tuntutan yang tidak dilayan oleh Tun daripada kaum-kaum lain yang mahukan "sesuatu" supaya mereka dapat lebih daripada apa yang dinikmati oleh peribumi. (Suqiu, dll.)

Apabila kita memberikan 'kebebasan' kepada rakyat untuk menentukan hala tuju negara, inilah yang akan terjadi seperti yang dilihat hari ini. Banyak perkara mula dipersoal tanpa pihak pemerintah melakukan sesuatu untuk membendungnya. Alasan "kita boleh duduk berbincang" tidak sepatutnya digunakan. Perbincangan tidak semestinya membuahkan hasil yang baik atau situasi menang-menang. Keputusan kadangkala nampak seperi berpihak kepada kita tetapi kita tidak tahu apa yang berlaku kemudian, barangkali ia akan memihak kepada lawan.

Kebebasan ada hadnya. Islam memang menggalakkan kebebasan tetapi kebebasan yang terkawal. Inilah yang dimaksudkan dalam makna "Democracy Authoritarian". Saya harap pandangan ini dapat diperkatakan bersama.

23 September 2008

Surat Pakatan Rakyat kepada Pak Lah!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Klik pada gambar untuk lihat dengan lebih jelas. Dipetik daripada blog YB Zulkifli Noordin, MP Kulim-Bandar Baru

Inilah surat yang didakwa oleh Anwar Ibrahim yang kononnya "meminta" Pak Lah untuk segera memberikan kuasa pemerintahan Persekutuan kepada pakatan haram ini. Kalau anda tak faham Bahasa Melayu harap minta tolong daripada penterjemah ya! Surat ini memerlukan pemikiran tahap tinggi untuk memahaminya!

22 September 2008

KEMPEN SATU HARI TANPA BICARA POLITIK!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Dengan ini saya menyeru kepada semua rakan-rakan blogger supaya dapat sama-sama menjayakan kempen ini. Mari kita berhenti bicara politik untuk satu hari setiap minggu.

18 September 2008

Berhenti Berpolitik, Bekerja lah...

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.



Kepada semua ahli politik yang telah memenangi kerusi masing-masing dalam PRU-12 Mac 2008 yang lalu, sudah-sudahlah berpolitik, tak perlu lagi mempersoalkan siapa yang menang dan siapa yang kalah. Lebih baik anda semua bekerja untuk rakyat yang telah memilih anda. Bukan kemaruk nak berkuasa. Lebih-lebih lagi bulan Ramadhan Mubarak ini, banyak-banyakkanlah ibadah, tak perlu keluar pelbagai alasan.

Titik!

17 September 2008

Hentikan sengketa - Raja Muda Perak

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

--- : : : ---

IPOH 16 Sept. - Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah hari ini menyeru barisan pemimpin negara supaya berhenti bersengketa sesama mereka dan menumpukan perhatian kepada usaha-usaha pembangunan untuk kesejahteraan rakyat.

Titah baginda, dalam dunia yang kini menghadapi iklim ekonomi suram dengan kenaikan harga minyak dan makanan, memerlukan pemimpinnya memastikan bekalan makanan terjamin, meningkatkan produktiviti, menyakinkan pelabur dan mewujudkan pekerjaan baru untuk meringankan tanggungan rakyat.

''Ini merupakan cabaran besar kepada mana-mana kerajaan sekalipun. Ia tidak akan dicapai melalui retorik politik semata-mata.

''Ia tidak akan dicapai sekiranya di kalangan barisan kepimpinan, baik yang berada di dalam atau di luar kerajaan terus bersengketa,'' titah baginda.

Berita selanjutnya >>

DAULAT TUANKU!

16 September 2008

Selamat Hari Malaysia

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Salam muhibbah.

Pertama sekali penulis ingin mengucapkan semoga berbahagia dan hidup harmoni di Hari Penubuhan Persekutuan Malaysia yang telah selamat ditubuhkan tepat hari ini, 45 tahun lalu. Dengan kemasukan Sabah, Sarawak dan Singapura (kemudian keluar dari Malaysia untuk menubuhkan Republik Cina di Asia Tenggara), negara yang kita cintai ini telah menambah kuantiti dan komposisi rakyatnya.

Penulis dengar berita yang hari yang penuh indah ini akan berlaku pertukaran kerajaan. Sehingga entri ini ditulis, nampaknya belum ada tanda-tanda ke arah itu. Em, perlukah rasanya penulis mengucapkan "Selamat Menyambut Kerajaan Baru?" kepada penyokong Pakatan Rakyat a.k.a. Pakatan "Penipu" Rakyat? Tak perlu kot.

Kita selalu dimomok dengan laungan demokrasi, tetapi nampaknya orang yang suka melaungkan demokrasi ingin memilih jalan tidak demokrasi untuk menjadi pemerintah. Haha. Tuhan tak suka orang yang melakukan tindakan terburu-buru, tambahan pulak bulan Al-Mubarak ni. Jadi nasihat saya kepada 'mereka' ini, sabar-sabarlah ye. Lebih baik penuhkan bulan barakah ini dengan amal ibadat, sekurang-kurangnya sebagai persediaan untuk PRU-13 nanti!

14 September 2008

16 September...

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

13 September 2008

Yang Remeh Temeh

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Hayatilah
lagu Pak Pandir ini... Siapa yang makan cili terasalah pedasnya :-)

Yang Remeh Temeh by Pak Pandir


Ada mata pandang
Ada telinga dengar
Ada mulut diam
Ada tangan garu
Ada kaki goyang

Ada otak pandai
Ada akal pakai
Ada bijak gadai
Ada mata pejam
Ada mulut kunyah

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu

Rela jadi tunggul
Rela jadi patung
Tunggu dilelong
Suruh angguk-angguk
Suruh geleng-geleng

Oh puji lah aku
Ampu lah aku
Senang hidupmu
Ada tangan tadah
Ada maruah campak

Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekelilingmu
Biarkan..(biarkan..)
Biarkan berlaku
Biarkan..(biarkan..)
Biarkan berlaku

Tiga Ditahan ISA

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

KUALA LUMPUR 12 Sept. – Tiga orang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sehingga tengah malam ini dalam satu operasi polis ke atas beberapa individu yang terbabit mencetuskan isu perkauman dan persengketaan agama.

Mereka ialah Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teresa Kok; pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin dan wartawan wanita Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng.

Berita Selanjutnya>>

KAMI: Akhirnya tindakan tegas telah pun dilakukan oleh KDN demi keamanan dan kestabilan di Malaysia. Saya tidak faham mengapa orang mengatakan akta ISA itu tidak berperikemanusiaan. Bayangkan jika tidak ada ISA, negara sudah huru-hara, dengan cara apakah lagi untuk mententeramkan keadaan? Walaupun ia dikatakan "disalahguna" oleh kerajaan, MENCEGAH itu lebih baik daripada MENGUBATI.

12 September 2008

Kepentingan Bahasa Mandarin

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Salam Muhibbah.

Artikel kali ini saya tuliskan berdasarkan perkembangan semasa yang memerlukan orang-orang Melayu bertindak. Kita tidak perlu bertindak ganas, tetapi dengan cara yang lembut dan berhemah.

Di sini saya ingin mencadangkan, dan diharapkan sesiapa sahaja membawa cadangan saya ini ke pihak yang berkenaan untuk berbuat sesuatu untuk menjayakannya. Orang Melayu wajib mempelajari bahasa keempat iaitu samada Mandarin atau Tamil. Sebab kita sudah ada bahasa pertama (Melayu), kedua (Inggeris), ketiga (Arab) jadi orang Melayu perlukan satu lagi bahasa komunikasi.

Saya lebih teruja untuk mencadangkan bahasa Mandarin daripada Tamil kerana populasi orang-orang Cina di Malaysia agak tinggi berbanding orang India. Dan kebanyakan orang-orang Cina ini terlibat dalam sektor-sektor utama, ekonomi, dan lain-lain. Malahan yang jual telefon bimbit atau komputer pun kebanyakannya orang Cina.

Kefasihan di dalam Mandarin akan membantu orang Melayu mengetahui taktik penjual-penjual ini daripada menipu. Sekurang-kurangnya kita sebagai orang Melayu dapat 'membalas' semula taktik tipu mereka ini. Selain daripada itu, kepentingan Mandarin ini juga penting untuk menerangkan dasar-dasar kerajaan dengan lebih jelas kepada masyarakat Cina.

Saya tertarik dengan kebolehan calon PRK Permatang Pauh BN, Datuk Ariff Shah Omar Shah yang fasih berbahasa Mandarin ini. Saya terfikir alangkah baiknya jika semua AP Melayu dapat bertutur sedemikian. Orang-orang Cina ini lebih selesa jika kita berkomunikasi dengan mereka dalam bahasa mereka.

Ini bukan bermakna kita harus meminggirkan bahasa Melayu. Dalam kita berkomunikasi dengan orang Cina, kita juga boleh memberi tunjuk ajar kepada mereka untuk berkomunikasi dengan berkesan dalam bahasa Melayu.

Dan saya harap cadangan saya ini dapat dilakukan oleh badan-badan NGO Melayu seperti GPMS, ProWARIS, PPIM, dan sebagainya. Mereka boleh mengadakan kelas-kelas tuisyen kepada orang-orang Melayu di luar bandar atau juga di bandar tidak kira tua atau yang muda supaya kita sama-sama dapat berbicara dalam Mandarin agar masalah komunikasi atau penyampaian tidak berkesan kepada masyarakat Cina dapat diatasi.

11 September 2008

Harga sebuah perjuangan

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

KUALA LUMPUR 10 Sept. – Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang mencetuskan kontroversi berhubung kenyataannya yang menyentuh sensitiviti kaum, digantung haknya sebagai ahli selama tiga tahun.

Dengan pergantungan tersebut, segala jawatan yang dipegangnya di dalam UMNO gugur selain hilang kelayakan bertanding dalam apa-apa jawatan parti.

Berita selanjutnya>>

KAMI: Inilah harga yang terpaksa dibayar oleh seorang pejuang terhadap tindakannya yang ingin mempertahankan hak bumiputera di negara ini. Salahkah kenyataan beliau? Adakah buku sejarah yang mengatakan bahawa kaum Cina sebelum merdeka adalah penduduk peribumi di Tanah Melayu ini? Saya cabar sesiapa yang boleh mengemukakan bukti bahawa orang Cina adalah penduduk asal di tanah ini sejak wujudnya kerajaan Melayu Hindu di Asia Tenggara ini hinggalah permulaan Kesultanan Melayu.


07 September 2008

Buang Masa?

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Hidup di akhir zaman

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Salam perjuangan.

Sedih apabila mengenangkan hal-hal yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Undang-undang diperlekehkan, Islam diperkecilkan, Melayu dan Bumiputera lain diusik-usik hingga menerbitkan api kecil, keinginan untuk berkuasa (gila kuasa), dan sebagainya menampakkan bahawa sesungguhnya janji ALLAH SWT itu adalah benar dan kita sedang menghampiri kehancuran dunia tempat kita diami ini.

Apa jua tindakan kita (menyedarkan rakyat Malaysia terutama orang Melayu) untuk memahami apa yang berlaku walaupun tidak berkesan, tetapi janganlah kita berputus asa. Perjuangan sememangnya belum selesai. Walaupun janji ALLAH semakin hampir (kiamat) dan tanda-tanda ke arahnya semakin jelas, namun seharusnya itu tidak mematahkan semangat kita untuk terus menyatakan kebenaran dan terus menjaga kesucian agama Islam dan martabat bangsa di tanah ini.

Hidup di akhir zaman seperti sesungguhnya memang mencabar, dan barangkali kita juga terfikir mengapa tindakan aku tidak membuahkan hasil seperti yang diharapkan?

Dan sekarang kita hanya menanti apa yang akan berlaku...

27 August 2008

Terima Kasih Permatang Pauh!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Jutaan TAHNIAH kepada pengundi-pengundi Permatang Pauh kerana telah membenarkan konsep Malaysian Malaysia diaplikasi ke pemerintahan Persekutuan. Hanya selangkah sahaja sebelum ia dipraktikkan. Justeru itu, saya mengharapkan wahai orang-orang kampung sekalian, bersedia untuk dipinggirkan, mungkin buat selama-lamanya...

Kepada mereka yang masih lagi taksub kepada perjuangan PKR, saya hanya mampu berdoa agar pintu hati anda terbuka dan masih belum terlambat untuk kembali bersama. Ingatlah kata pepatah, "Marahkan nyamuk, kelambu dibakar". Jangan hanya perkara yang kecil yang tidak kita sukai kita mahu menukar pemerintah yang sedia ada. Sesungguhnya tanpa pertolongan kalian, tidak mungkin Yahudi di luar sana dapat menerobos ke Malaysia.

Dan jika kepada mereka yang mahukan pemerintahan bercorak Islam di Malaysia, lupakan sahajalah kerana ia tak mungkin akan berlaku. Mustahil. Tak percaya? Terpulang pada anda untuk menilainya. Saya di sini hanya menasihat. Jangan "Sudah Terhantuk Baru Terngadah".

Saya tidak sanggup lagi untuk melihat apa yang berlaku seterusnya, di masa-masa akan datang. Sesungguhnya saya rasa sedih dengan apa yang berlaku. Moga-moga ALLAH SWT akan melindungi kehidupan saya hingga akhir hayat.

24 August 2008

Akibat tak sahut sumpah

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.


Gambar Hiasan: petikan daripada blog Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar, ADUN Kubu Gajah.

Oleh: PROF. MADYA DR. MOHD. RADZI OTHMAN, Pensyarah Jabatan Pengajian Islam (USM).
Sumber: Utusan Malaysia Online

PERISTIWA mubahalah atau sumpah laknat yang berlaku baru-baru ini adalah sesuatu yang baru kepada umat Islam di Malaysia. Menurut tokoh agama, Prof. Madya Dr. Mohd. Radzi Othman, beliau tidak pernah mendengar sumpah laknat dilakukan di negara ini.

Dalam temu bual dengan wartawan ZULKEFLI HAMZAH, AZMAN ANUAR dan ROKIAH ABDULLAH di pejabatnya di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang Jumaat lalu, Dr. Mohd. Radzi menghuraikan secara terperinci mengenai mubahalah.

Pensyarah Jabatan Pengajian Islam itu telah 23 tahun berkhidmat di USM selepas memperoleh ijazah sarjana muda, sarjana dan ijazah kedoktoran dari Universiti Madinah, Arab Saudi. Beliau merupakan pakar bidang hadis, dakwah dan usuluddin.

Berusia 57 tahun, Dr. Mohd. Radzi pernah menjadi ahli Majlis Fatwa Pulau Pinang selama 11 tahun. Sejak 23 tahun lalu, beliau ialah ahli Majlis Fatwa Perlis selain menjadi penasihat syariah Bank Rakyat.

Beliau juga menulis buku dalam bahasa Arab mengenai sejarah sahabat Nabi dan gerakan pembaharuan dalam Islam.

Dalam temu bual selama lebih satu jam itu, Dr. Mohd. Radzi menyifatkan sumpah laknat sebagai perkara serius kerana ia melibatkan maruah seseorang penganut Islam dan ia boleh membawa kepada pelbagai reaksi daripada masyarakat yang pelbagai pengetahuan dan latar belakang.

Katanya: “Tanggapan yang diberi pula datang dalam pelbagai bentuk. Saya khuatir perkara ini boleh membawa kekeliruan, perpecahan dan kekecohan kepada umat Islam. Penyelesaian secara mubahalah sesuatu yang jarang berlaku. Ia satu sejarah pada umat Islam di Malaysia.”

21 August 2008

Gelak Tawa Riang...

Harapan Baru(a) untuk Malaysia

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Ya, sokonglah saya untuk jadi PM... Harapan Baru Untuk Malaysia... dari Permatang Pauh ke Putrajaya..

Ye, Anwar kami sokong anda.... woooooo!!!


Harapan Baru(a) Untuk Malaysia!!!! yearghh!!

Inikah yang anda mahu? Pilihan di tangan anda!

*gambar-gambar tersebut adalah terjamin hakciptanya. anda dilarang untuk menggunakannya sebagai bahan promosi kempen pilihanraya... terima kasih

18 August 2008

Anwar akui tidak mampu tanggung perbelanjaan penyokong

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

BUKIT MERTAJAM 18 Ogos — Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak mempunyai dana yang cukup bagi menaja makan dan minum para penyokongnya yang hadir pada setiap ceramahnya.

“Puluhan ribu yang datang tetapi air pun tak ada. Saya tak mampu...Saya juga tidak mempunyai saham atau tanah,” katanya kepada kira-kira 100 orang di ceramahnya di Kampung Belah Dua, di Permatang Pauh di sini malam tadi.

Pada setiap ceramahnya, petugas PKR akan melakukan pungutan wang bagi menampung keperluan berkempen pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh yang akan diadakan pada 26 Ogos ini.

Anwar yang sentiasa dilihat menaiki kereta jenis Mercedes S320 berwarna perang di setiap ceramahnya juga menafikan kenderaan itu adalah miliknya.

“Kereta saya naik itu bukan saya punya. Tapi pak (bapa) saya punya. Saya ni tiada apa-apa pun. Kalau tak percaya boleh tanya Azizah (Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail- Presiden PKR).

Sementara itu, dalam sesi ceramahnya di Bukit Jelutong di Permatang Pasir dekat sini, Anwar menasihati penyokongnya agar tidak bertindak di luar batasan dan sentiasa memberikan kerjasama kepada polis. — Sumber Bernama

FikiranKami: Ceh, banyak la dia punya tak ada duit. Dari mana dia dapat biaya untuk taja calon-calon PKR PRU-12 yang lalu? Yang bertanding pun bukannya jenis bisnesman atau orang kaya, bekas posmen pun ada jugak bertanding atas tiket PKR. Posmen gajinya sampai berbelas-belas ribu ke???


Menentang Anwar adalah Jihad Fisabilillah!

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Salam sejahtera.

'Haiwan' seperti Encik Anwar bin Ibrahim ini adalah wajib diperangi oleh muslimin dan muslimat. Jihad fisabilllah. Ini kerana Encik Anwar bin Ibrahim ini telah mempersendakan agama Islam dan memperlekehkan hukum agama. 'Haiwan' ini juga seharusnya ditendang keluar dari negara yang aman dan makmur seperti Malaysia ini. Siap sedialah Permatang Pauh!

ALLAHUAKBAR!

13 August 2008

Selamat Menjadi Warganegara Republik Rakyat Malaysia

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Nasihat Kami kepada pengundi Permatang Pauh:
Jika anda rasakan lebih sesuai bersama Pakatan Rakyat aka Penipu Rakyat, saya ucapkan selamat menjadi warganegara Republik Rakyat Malaysia mulai 16 September 2008. Sesungguhnya cita-cita dan impian Parti Komunis Malaya untuk menubuhkan republik di Malaysia akhirnya tercapai melalui DAP (Parti Komunis Malaysia Baharu), PKR (Parti Kelentong Rakyat) dan PAS (Parti Cakap Putar Belit).

Jentera Pentadbiran Republik Rakyat Malaysia (RRM):

Presiden: Anwar Ibrahim
PM: Lim Kit Siang
TPM: Karpal Singh

Sultan-sultan dan raja-raja Melayu? Hilang taraf, jadi rakyat biasa.

12 August 2008

UiTM benteng terakhir bijak pandai Melayu


Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Tulisan:

MOHAMAD SOFEE RAZAK

Tasek Gelugor, Pulau Pinang

Sumber: Utusan Malaysia Online 12 Ogos 2008

CADANGAN agar Universiti Teknologi MARA (UiTM) dibuka kepada bukan bumiputera dengan peruntukan tempat sehingga 10 peratus adalah langkah terkebelakang dan cubaan untuk mencabar satu lagi antara hak keistimewaan Melayu. Kontrak sosial yang telah sekian lama terbina dan dipersetujui sejak penubuhannya pada tahun 1956 perlu dihormati dan dipertahankan sehingga ke titisan darah yang terakhir.

Dalam hal yang melibatkan hak dan keistimewaan orang Melayu dan bumiputra lain, sebarang kompromi tidak diperlukan. Ini adalah kerana UiTM adalah benteng terakhir institusi bijak pandai Melayu di negara kita di mana sejak sekian lama telah melahirkan ribuan jurutera, peguam, arkitek, akauntan, pengamal media, ahli perniagaan dan lain-lain lagi. Ramai di kalangan menteri Kabinet yang ada sekarang adalah graduan dan anak didik institusi keramat umat Melayu ini.

Cadangan untuk membawa masuk bukan bumiputera ke UiTM sebenarnya bukanlah perkara baru bahkan usaha ke arah itu telah bermula sebelum ini lagi. Desakan agar UiTM membuka pintu kepada bukan bumiputera kini giat dilakukan oleh golongan bukan Melayu dan orang Melayu sendiri yang tidak sensitif terhadap masa hadapan serta nasib bangsanya.

Tindakan ini sangat menyedihkan di samping membelakangkan falsafah serta objektif awal penubuhan UiTM selama 52 tahun dahulu.

Cadangan tersebut bersandarkan alasan bahawa 10 peratus daripada jumlah semasa kuota pelajar di UiTM dibuka kepada bukan bumiputera serta pelajar asing akan dapat mempertingkatkan lagi kualiti pendidikan dan persaingan di kalangan pelajarnya.

Ia juga dianggap sebagai wajar dan tepat dengan usaha UiTM yang mahu melahirkan pelajar daripada golongan Melayu dan bumiputera yang lebih berdaya saing.

Hakikatnya kesemua alasan itu adalah tidak bertanggungjawab memandangkan UiTM bukanlah baru sepuluh atau dua puluh tahun ditubuhkan.

Sesungguhnya dalam persaingan yang semakin hebat dan sengit ini, umat Melayu memerlukan sebuah institusi khusus dan khas untuk menjana pemikiran serta pendidikan yang mana perlu diakui oleh semua kaum lain di negara ini tanpa sebarang rasa iri hati atau cemburu dengan sedikit keistimewaan yang masih ada ini.

Sekiranya dibenarkan UiTM dibuka kepada bukan Melayu dikhuatiri akan menyekat hak dan peluang orang Melayu dan bumiputra lain ke universiti kelak.

Tidak mustahil kaum lain juga akan memohon kuota yang lebih daripada 10 peratus pada masa hadapan.

Keadaan ini sangat membimbangkan setelah sekian banyak institusi Melayu runtuh dan 'diMalaysiakan' demi persefahaman kaum dan timbang rasa yang wujud sejak sekian lama. Oleh itu, adalah diharapkan agar hak dan keistimewaan eksklusif UiTM tidak diganggu gugat oleh sesiapa pun dan biarkanlah institusi ini bergerak seperti mana biasa agar usaha memperkasa umat Melayu dapat dilaksanakan dengan penuh amanah, sistematik dan diiktiraf semua pihak.

Sesiapa sahaja boleh memberi seribu alasan untuk membuka pintu UiTM kepada bukan Melayu, namun apa yang pasti ialah cadangan dan saranan berkenaan boleh disifatkan sebagai satu perangkap intelektual untuk menggadaikan keistimewaan yang telah diberikan kepada kaum Melayu dan bumiputera.

Ia juga jelas membuktikan wujudnya kelompok yang memandang rendah dan tidak lagi menghormati apa yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan jika perkara ini dituruti.


Nukilan pagi selasa

Setiap komen yang anda berikan haruskan tidak berlandaskan emosi. Rasional adalah perkara yang wajib dipertimbangkan di dalam setiap komen anda. Komen anda amatlah dihargai.

Tidak lama lagi kita akan menyambut Hari Kebangsaan yang ke-51. Tema kemerdekaan tahun ini adalah “Perpaduan Teras Kejayaan”. Menyentuh perihal tema kemerdekaan tahun ini, saya ingin mengajak pembaca merenung sejenak apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Kita dapat lihat ada beberapa pihak dengan sengaja mencetuskan kontrovesi melalui pelbagai cara, sama ada yang besar ataupun kecil. Soal perpaduan ini seolah dipandang sepi oleh pihak-pihak yang berkepentingan.

Saya bukanlah seorang ultra-nasionalis, tetapi saya juga berpandangan bahawa perpaduan antara kaum di Malaysia seolah-olah menjadi bahan uji kaji pihak tertentu. Isu-isu yang sensitif telah dibincangkan secara terbuka, dan banyak perkara yang sudah dipersetujui semua kaum dibangkitkan semula, malah diminta untuk mengkaji semula perkara itu. Tidakkah ini dilihat sebagai cuba ‘menangguk di air yang keruh’. Dalam keadaan politik yang tidak stabil ketika ini, seharusnya masalah remeh-temeh ini tidak perlu diutarakan.

Dari soal forum anjuran Majlis Peguam, kuota 10% bukan bumiputera di UiTM, dan isu hak asasi kaum minoriti yang dibesar-besarkan, membentuk satu tanggapan negatif dunia luar terhadap Malaysia.

Seharusnya perpaduan diterapkan semasa di bangku sekolah dan cara terbaik untuk memupuk perpaduan ini adalah dengan mewujudkan satu jenis sekolah sahaja dan cadangan ini telah dilaksana suatu ketika dulu tetapi tidak mendapat sambutan di kalangan bukan bumiputera. Saya amat hairan dengan perkembangan ini. Bagai ada agenda tersembunyi dalam minda mereka. Konsep “Sekolah Wawasan” adalah cara terbaik untuk meningkatkan perpaduan antara kaum, tetapi ia di salah anggap pula untuk mengasimilasikan bangsa lain menjadi bangsa Melayu.

Inikah sikap pemimpin-pemimpin berkenaan? Bercakap soal perpaduan bergegar-gegar tetapi apabila pelaksanaan, kosong. Setelah rancangan ini berjaya, barulah konsep “satu institusi pendidikan untuk perpaduan” boleh dilaksanakan di peringkat lebih tinggi lagi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.