PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

There was an error in this gadget

01 April 2010

Antara BERUK dan KATAK


Salam sejahtera.

1. Diharapkan panas ke petang, turun pula hujan di tengah hari. Ya, alhamdulillah, sekarang musim panas telah pun sedikit reda, yang tinggal panas hanya di dalam dewan undangan negeri walaupun dewan tersebut disediakan penghawa dingin.

2. Kali ini Dewan Undangan Negeri digegarkan lagi dengan tindakan beberapa haiwan yang biasa kita lihat di dalam zoo, kini berubah bentuk seperti manusia dan menyamar sebagai "wakil rakyat". Hakikatnya mereka tidak mewakili rakyat, mewakili diri mereka sendiri.

3. Dahulu kita hanya dipamerkan haiwan katak sahaja, kali ini "zoo" ditambah pula dengan haiwan baharu, iaitu beruk. Malangnya beruk-beruk ini sangat banyak, melebihi jumlah katak yang ada.

4. Antara dua jenis haiwan ini, anda fikir yang manakah memberikan manfaat? Katak, dikatakan orang jika katak bersuara, hujan akan turun. Hujan, bukankah itu tandanya rahmat? Menyuburkan bumi, mengamankan persekitaran. Beruk pula? Jika beruk yang bersuara, sudah pasti menimbulkan rasa kurang senang sekelilingnya. Dan bayangkan pula beruk ini berkumpul beramai-ramai, wah sudah pasti lebih kecoh dibuatnya.

5. Itulah senario yang berlaku di "zoo" istimewa ini. Nampaknya beruk-beruk ini sudah mengambil alih peranan katak. Akhirnya katak yang ingin menurunkan rahmat Tuhan tadi tidak dapat menjalankan peranan nya, sebaliknya beruk-beruk ini cuba menghalang rahmat Tuhan itu.

6. Jadi, pada hemat anda, haiwan manakah yang lebih berjasa di "zoo" istimewa ini?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.