PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

20 April 2009

Segera Pinda Akta Pilihanraya

Salam muhibbah.

Sejak akhir-akhir, sudah berlaku trend yang mana sikap sesetengah ahli politik pembangkang yang begitu mudah untuk melepaskan jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri atas faktor peribadi. Murah sungguh nilai mereka ini semua. Jika tahu anda bukan seorang yang boleh bekerja sebagai ahli politik, untuk apa menyertai pilihan raya?

Semuanya hanya mengikut telunjuk Anwar Ibrahim. Disuruh bertanding, bertanding. Disuruh letak jawatan, letak jawatan. Ini hanya menunjukkan perlakuan ahli-ahli di rimba sahaja. Jika mereka ikhlas berkhidmat untuk rakyat, sudah tentu mereka tidak akan melepaskan jawatan sesuka hati.

Kasihan saya kepada penyokong pembangkang yang membuta tuli dan menutup pintu hati mereka daripada melihat kejelikan pemimpin mereka yang sebenarnya tidak layak langsung memimpin sama sekali!

Saya sarankan kepada kerajaan agar meminda semula akta Pilihan Raya yang menetapkan bahawa satu-satu pilihan raya hanya boleh diadakan jika berlaku kematian sahaja. Jika ada yang melepaskan jawatan, calon yang mendapat undi kedua tertinggi pada pilihan raya sebelumnya secara automatik akan menggantikan pemegang jawatan terdahulu. Tidakkah ini tindakan yang adil kepada pengundi-pengundi?

Setiap calon mendapat undi-undi mereka. Sewajarnya mereka diberi hak untuk memegang jawatan jika yang lama melepaskan jawatan. Ini juga untuk memudahkan proses demokrasi tanpa perlu berbelanja lebih. Pembangkang juga sudah pasti kecut perut jika peraturan ini dimasukkan ke dalam akta. Sudah pasti mereka tidak akan melulu melepaskan jawatan yang disandang semata-mata untuk menunjukkan kepopularitian mereka.

Harapnya sesiapa yang membaca dapat menyebar luaskan fikiran saya ini kepada pihak yang berkenaan!

2 comments:

Panglima Perang Cyber said...

salam saudara.

saya sudah memindahkan blog saudara ke list penyokong BPN selepas mendapati saudara menggunakan logo kumpulan penyokong BPN..

ada masa mai lah kita chat guna YM.

ramai rakan2 selalu conference sama2.


tq

TAAVEEKUN PERAK said...

pendedahan kaitan anwar,PKR & CIA . Namun walau pun telah banyak kali pendedahan telah di buat,penyokong totok PR masih in denial ,menolak dan mengatakan fitnah.

Orang Penanti,harus sedar ini lah kelakuan pimpinan agung PR yang harus di tolak,bersekongkol dengan Yahudi CIA,mengadai bangsa & negara.Apa perlunya mendapat bantuan daripada Singapura? ini bukan yang pertama,malah pertemuan sebelum PRU12 turut berlaku di Pulau Pinang,dengan sejumlah besar wang di salurkan oleh CIA & Singapura.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.