PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

10 December 2009

1Malaysia boleh jadi perangkap

Salam muhibbah.

1. Akhir-akhir ini, banyak agensi kerajaan dipertikaikan kredibilitinya. Satu demi satu cuba dibongkar supaya menelanjangkan kelemahannya. Pembangkang cuba memainkan kelemahan agensi kerajaan agar rakyat lihat bahawa tiada agensi kerajaan yang benar-benar berwibawa.

2. Kelemahan tetap ada. Semua agensi terbabit ditadbir oleh manusia. Setiap manusia ada kelemahannya. Tidak tahu lah jika ada manusia yang menganggap dirinya suci tanpa ada dosa dan merasakan dirinya sahaja yang betul.

3. Apa yang penting adalah kesedaran pada pentadbirnya supaya menjaga tingkah lakunya agar tidak ketara kelemahan tersebut. Lebih baik jika setiap manusia di dalam organisasi sentiasa melakukan muhasabah diri, mencari jalan memperbaiki kelemahan yang ada. Bukan menuding jari kepada orang lain atas kelemahan diri sendiri.

4. 1Malaysia yang diilhamkan oleh PM Najib adalah gagasan yang bagus dan relevan. Apa yang kurangnya ialah cara penyampaian maksud 1Malaysia itu sendiri. Inilah tugas yang berat perlu ditanggung oleh setiap penjawat awam supaya menerangkan maksud sebenar 1Malaysia kepada umum.

5. Salah penerangan boleh mengakibatkan pelbagai isu dan sensitiviti timbul. Salah pendekatan akan memburukkan keadaan, malah boleh menjerumuskan pihak yang terlibat ke dalam kacau bilau. Tidak semua isu boleh dipersetujui atas nama 1Malaysia.

6. Malah ia akan jadi perangkap kepada penjawat awam sendiri jika ia tidak dijelaskan dengan betul. Pembangkang juga akan menggunakan 1Malaysia ini untuk kepentingan mereka. Penjawat awam juga tidak perlu melatah jika dijentik oleh pembangkang.

7. Menteri dan Timbalan Menteri tidak perlu tunduk kepada desakan pembangkang. Pembangkang akan cuba menjadi jaguh pelbagai isu sedangkan mereka sendiri tidak ada kredibiliti untuk menjadi pemerintah sebaik atau sekurang-kurangnya hampir baik kepada BN.

1 comment:

hasellusiby said...

salam ziarah, jika mahu mengetahui rahsia nusantara, islam dan kebangkitan akhir zaman sila mengunjungi www.nusanaga.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.