PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

There was an error in this gadget

01 December 2009

Tidak perlu rombak BTN

Salam sejahtera.

1. Biro Tatanegara (BTN), secara umumnya adalah satu badan yang menjalankan kursus kenegaraan kepada sesiapa sahaja, sama ada penjawat awam, swasta atau persendirian melalui organisasi masing-masing.

2. BTN tidak pernah meminta menyokong kerajaan pusat yang ditunjangi Barisan Nasional (BN), sebaliknya hanya menekankan mengenai kecintaan kepada negara dan memahami bagaimana negara Malaysia ini didirikan.

3. Oleh kerana kemerdekaan Malaysia dipelopori oleh Parti Perikatan ketika itu, maka secara tidak langsung ia dikaitkan dengan parti pemerintah yang ada sekarang. Itu hanya kebetulan sahaja. Jika pembangkang pada waktu itu menjadi pelopor kemerdekaan, sudah pasti ia akan disebut ketika kursus BTN.

4. Saya sendiri pernah mengikuti kursus kenegaraan BTN ini, saya tidak nampak ia memaksa kami sebagai peserta untuk menyokong BN. Malah ramai juga rakan-rakan saya yang masih menyokong pembangkang walaupun pernah menghadiri kursus BTN.

5. Saya juga kesal dengan sikap kerajaan pusat yang 'melatah' dengan taktik pembangkang yang mengkritik BTN ini. Tindakan kerajaan pusat untuk merombak kursus BTN seolah-olah mengiakan sahaja helah pembangkang yang bencikan kursus kenegaraan ini. Berilah apa jua alasan, namun saya berpendapat kerajaan tidak perlu merombak kursus BTN.

6. Saya juga ingin mencadangkan supaya mewajibkan semua ahli parlimen menyertai kursus kenegaraan BTN supaya wujud rasa cinta dan setia kepada negara. Bukannya sewenang-wenangnya mendedahkan keburukan negara Malaysia ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.