PENAFIAN (DISCLAIMER)

Pihak penulis "Fikiran Kami" tidak akan bertanggungjawab atas segala hal yang akan terjadi hasil daripada nukilan di blog ini. Tulisan yang diterbitkan di blog ini hanya cetusan pendapat dan pandangan peribadi penulis ataupun pautan sumber-sumber yang dipilih.

Yang Mengikuti

There was an error in this gadget

05 February 2009

Kasut dan pemimpin


Gambar hiasan semata-semata

Sejak akhir-akhir ini, trend membaling kasut kepada pemimpin yang tidak disukai semakin bercambah. Dua peristiwa yang membawa kepada aliran ini ialah:

1. Peristiwa di Iraq
Pembaling: Muntadar Al-Zeidi (wartawan)
Mangsa: George W. Bush (Presiden AS ke-43)

2. Peristiwa di UK
Pembaling: Seorang rakyat China
Mangsa: Wen Jiabao (PM China)

Mungkin kerana terlalu beremosi lantas mencantas pemikiran waras seseorang itu untuk membaling kasut kepada pemimpin yang dibencinya. Sebenarnya kita tidak harus menyalahkan pembaling tersebut ataupun mangsa tersebut. Hakikatnya ini adalah satu manifestasi ketidakpuasan hati seseorang. Tetapi apa yang boleh kita lakukan supaya menerangkan perkara ini kepada generasi muda agar mencari saluran yang betul jika kita berpuas hati terhadap seseorang pemimpin.

Walaupun kita tahu, sesetengah pemimpin yang tidak akan menerima apa-apa cadangan atau pandangan, tidak seharusnya kita menggunakan kekerasan sebagai jalan penyelesaian. Strategi dan pelaksanaan secara halus itu adalah lebih memberi kesan yang besar sebagai melawan tindakan pemimpin yang tidak wajar.

Contoh peristiwa: Buy British Last. Ketika era pemerintahan Tun Dr. Mahathir pada tahun-tahun 80-an, kerana keceluparan PM British ketika itu, Margaret Treacher, Tun M bertindak memperkenal kempen Buy British Last. Dan hasilnya mengakibatkan PM British itu terpaksa memohon maaf atas keceluparan dan kebongkakannya.

Umat Islam terutamanya perlu merangka strategi berkesan, bukan dengan jalan kekerasan seperti pengebom berani mati atau berperang dengan membuta tuli sahaja. Walaupun ia lambat, tetapi ingatlah, kesannya cukup besar dan boleh mengubah sosio-politik dunia.

p/s: Agak-agak kalau kita ramai-ramai baling kasut ke arah Anwar Ibrahim, wajarkah?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget


Sila berikan komen dengan menyatakan nama anda. Komen dengan menggunakan nama Anonymous bermakna anda adalah seorang pengecut yang tidak berani bertanggungjawab terhadap komen anda sendiri.